دسـتاوردهای ” شـرکت گل نـقش توس ” در سـال 96
دسامبر 20, 2018

تولد و توسعه گرافیک زمانی شکل گرفت که عصر صنعتی شدن و تولید انبوه کالای صنعتی و غیر صنعتی آغاز و برای معرفی انبوه کالاها نیاز به تبلیغ پیدا شد تا مشتری در انتخاب خود دچار سردرگمی نشود. طبیعی است که برای عموم مردم تبلیغ کردن نیازمند زبان مشترکی بود که از تلفیق خطوط، رنگ ها و علامت ها بتوان خواسته تولید کننده محصول را برآورده ساخت.

گرافیک هنر انتقال (ارتباط) دادن یک پیام از طریق تصویر به مخاطب است. عنوان گرافیک از واژه ی یونانی (GRAPHEIN)گرفته شده که به معنای حکاکی، نگاشتن، طراحی و رسامی است. طراحی گرافیک(Graphic design) ، بکارگیری تکنیک های مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و … است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد، از جمله این تکنیکها می‌توان به: عکاسی،  نقاشی، روشهای مختلف چاپ اشاره نمود.

گرافیست کسی است که بر مبنای سفارشی که به او می دهند و با تکیه بر هنر خود، پیام یا ایده ای را به کمک تصویر و حروف به مخاطب انتقال می دهد. کار طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی دارد:

ارتباط بصری :(Visual communication) مانند طراحی پوستر، طراحی جلد، طراحی نشان(Logo)، طراحی صفحات وب و…

تصویرسازی:(Illustration)  مانند تصویرسازی برای کتابهای کودک، کتابهای علمی و آموزشی، تصویرسازی برای نشریات، طراحی نقشه و …

گرافیک محیطی: طراح گرافيك محيطي با طراحي يك نقشه مناسب كه محل استقرار هر يك از بخش های یک محیط را با طرح و رنگ مناسب به خوبي نشان مي دهد، نقش مهمي در راهنمایی افراد دیگر در استفاده از آن محیط دارد.

یک گرافیست علاوه بر خلاقیت و ذوق هنری بالا، باید توان خوبی در استفاده از کامپیوتر و مهارت ارتباطی مناسبی داشته باشد. کسب علم و تخصص لازم برای طراحی گرافیک از طریق دوره های آموزشی و یا رشته های دانشگاهی مرتبط موجود امکان پذیر است.

 وظایف گرافیست

صحبت درباره نیازها و خواسته های مشتری و مشخص کردن ویژگی های سفارش او

انتخاب بهترین و مناسب ترین روش، مواد و سبک متناسب با سفارش مشتری

ایجاد طرح های اولیه کار برای نشان دادن به مشتری

استفاده از نرم افزارهای تخصصی کامپیوتری برای آماده کردن طرح ها

تولید نسخه نهایی با رعایت کردن ویژگی های دقیق نوشتاری، اندازه و رنگ

انجام کار با در نظر گرفتن بودجه و زمان اختصاص یافته به آن

مهارت و توانمندی های مورد نیاز گرافیست

تخیل و خلاقیت – که از ارکان اصلی ایده پردازی و انجام کارهای هنری می باشد.

داشتن ذوق هنری و مهارت در طراحی

داشتن اطلاعات کافی از حیطه ها و تخصص های مرتبط مانند روش های چاپ و عکاسی

توانایی مدیریت زمان و انجام کار مطابق با بودجه و زمانبندی آن

آگاهی از آخرین تغییرات و اطلاعات در حوزه گرافیک

مهارت خوب ارتباطی

توان بازاریابی خوب

مهارت در کار با کامپیوتر و استفاده از نرم افزارهای گرافیکی

مهم ترین نرم افزارهای گرافیکی مورد نیاز یک گرافیست

Photoshop ، Flash ، Corel ، Premiere ، Illustrator، Fireworks، InDesign ، Visio ، 3D Studio MAX

تحصیلات لازم برای ورود به شغل گرافیست

دانش آموزان علاقه مند می توانند پس از مقطع راهنمایی وارد هنرستان در رشته گرافیک شده و در صورت تمایل در دانشگاه آن را ادامه دهند.  البته ذکر این نکته قابل تامل است که تجربه در کار گرافیک بسیار نقش مهمی را ایفا می کند. دانشجویان رشته گرافیک باید سعی کنند در حین تحصیل هم با انجام کارها و پروژه هایی توان و تجربه خود را افزایش دهند.

آینده شغلی، بازارکار و فرصت های استخدامی گرافیست

 گرافیست ها در برخی سازمان ها از جمله صدا و سیما و وزارت ارشاد، شرکت های تبلیغاتی، چاپخانه ها، مراکز آموزشی و بسیاری از شرکت های بزرگ،که واحد بازاریابی و فروش دارند، کار می کنند. از آنجا که کسب تجربه برای موفق شدن در این شغل بسیار مهم است، گاهی نیاز است گرافیست برای کسب تجربه های کاری متنوع محل کار خود را عوض کند. امکان کار به صورت مستقل و پروژه ای برای گرافیست به میزان زیادی فراهم است.

از میزان استخدام و وضعیت بازار کار گرافیست ها در کشور اطلاعات موثقی در دسترس نمی باشد. اما با توجه به اهمیت روز افزون بازاریابی و تبلیغات و توجه ویژه همه سازمان ها و شرکت ها به آن و از طرف دیگر رشد حوزه تصويرسازي و طراحي روي جلد كتب، صفحه آرايي مجلات و روزنامه ها و …، پیش بینی می شود بازار کار مناسبی در سال های آینده پیش روی گرافیست های توانمند باشد. با توجه به زیاد بودن تعداد فارغ التحصیلان رشته گرافیک، بدیهی است رقابت در این بخش بسیار زیاد است و افراد توانمند و قوی پیروز این میدان خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *